Spelbolagen satsar på reklam

Den som hängt med i svängarna de senaste åren har förmodligen sett att reklamen för spel på nätet har ökat något enormt. Spelbolagen lägger nämligen stora summor på att synas och då framförallt på tv-reklam. Reklamen har verkligen lönat sig, speciellt för ATG.

ATGs reklam med minihästen Vinnie har nämligen blivit en enorm succé, konstaterar man på resume.se. I och med reklamen har ATG rankats som det mest framgångsrika företaget på Youtube förra året. Företaget toppar även undersökingen ”YouTop100” som mäter vilka svenska företag som har fått flest antal visningar på YouTube 2014. Flera av reklamfilmerna har över en miljon visningar på YouTube.

Satsade 800 miljoner första kvartalet7627033-television

Just att göra reklam och nå ut till eventuella kunder är väldigt viktigt för spelbolagen. Speciellt nu när konkurrensen är så stor. De flesta spelbolag fördelar ut sin reklam och marknadsföring på olika plattformar. Det kan vara allt från reklampelare, till recensioner online på sidor som Casinobonus24. Totalt köpte spelbolagen reklam för så mycket som 800 miljoner kronor, bara under årets första kvartal. Enligt Dagens Nyheter var detta till och med något mindre än motsvarande period förra året. Av dessa reklamköp stod de utländska spelbolagen för 77 procent medan de med tillstånd stod för 23 procent. Den kanal som spelbolagen satsat mest pengar på är teve. Detta har förmodligen den som suttit framför apparaten på kvällarna märkt. Förra året ökade exempelvis spelbolagens reklam i teve helt enormt mycket.

”Reklamen för spel ökade kraftigt 2014, totalt upp 75 procent, tv-reklamen steg ännu mer, 90 procent.” Läs mer.